donderdag 8 mei 2014

Een stad om van te houden


Een stad om van te houden

Lesfasenmodel #1  voor college 3


Voorbereiding *
Context
Belevingswereld: de kinderen in groep acht zijn zich aan het ontwikkelen. Ze gaan zich beseffen dat liefde meer is dan de gebruikelijke hartjes en het verkering vragen aan elkaar. De leerlingen in deze groep hebben het niet meer nodig om de opdracht stap voor stap uitgelegd te krijgen, maar kunnen meer hun eigen draai geven aan de vormgeving van de opdracht.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden: De leerlingen ontworpen een zelfverzonnen stad waarop ze verliefd zouden kunnen worden. Waarbij ze gebruik maken van potlood en ecoline. Ze tekenen met potlood het belangrijkste van de stad. Ze tekenen het centrum, wat is het belangrijkste element van de stad? Teken geen details, maar teken de vlakjes die je straks gaat opvullen met ecoline. Teken vanuit het belangrijkste onderdeel verder, wat staat er naast? Wat hoort erbij? Wat wil je er nog graag bij hebben? Kleur de vlakken met verdunde ecoline in. Bedenk daarna waarom je de stad zo hebt weergegeven.
 
Doelen
Beeldend doel: Aan het eind van de les hebben de leerlingen een impressie gemaakt van een nieuwe stad.
 
 
Technisch doel: Aan het einde van de les kunnen de leerlingen een tekening maken met ecoline.
 
 
Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur: We laten aan de leerlingen een powerpoint zien met allemaal verschillende grote steden (bijv. Rome, Parijs en Londen). We vragen de leerlingen of het mogelijk is om van een stad te houden. Hierover een korte discussie. We vragen de leerlingen wat zij belangrijk vinden in een stad en wat als zij het zelf mochten ontwerpen? Hoe zou hun droomstad eruit zien? Daarna laat ik verschillende architectuur zien. Ik vertel de leerlingen dat deze architecten dus hun droomstad hebben gemaakt.
 
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen
 
 
 
 
 
Informeren
Beeldbeschouwen
 
*
Instrueren
Beeldend Probleem: Wat is jou droomstad? Hoe kun je dat beeldend weergeven? Wel moet duidelijk zijn dat het een stad is. Het moet vanaf zij aanzicht weergegeven worden, dus wat zie je wel en wat zie je niet op de tekening.
 
Technisch doel: De leerlingen moeten met ecoline hun stad vormgeven. Hierbij moeten de kleuren fris en vrolijk blijven en niet in elkaar overlopen. Ze leren hoe ze de ecoline kunnen verdunnen.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
 
Begeleiden
Werkprocessen
 
Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren: Laat de leerlingen vertellen over hun nieuwe stad en wat ze allemaal gaan doen in hun nieuwe stad. We bekijken de tekeningen. Hoe was het om te werken met ecoline? Wat hebben jullie ervan geleerd? Waarom is dit je droomstad? Zou je van deze stad kunnen houden?
 
 
 
 
 
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
 
  
 
 
Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden

 PowerPoint handout:







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten