Een stad om van te houden
Lesfasenmodel #1 voor college 3
Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld: de kinderen in
groep acht zijn zich aan het ontwikkelen. Ze gaan zich beseffen dat liefde
meer is dan de gebruikelijke hartjes en het verkering vragen aan elkaar. De
leerlingen in deze groep hebben het niet meer nodig om de opdracht stap voor
stap uitgelegd te krijgen, maar kunnen meer hun eigen draai geven aan de
vormgeving van de opdracht.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden: De
leerlingen ontworpen een zelfverzonnen stad waarop ze verliefd zouden kunnen
worden. Waarbij ze gebruik maken van potlood en ecoline. Ze tekenen met
potlood het belangrijkste van de stad. Ze tekenen het centrum, wat is het
belangrijkste element van de stad? Teken geen details, maar teken de vlakjes
die je straks gaat opvullen met ecoline. Teken vanuit het belangrijkste
onderdeel verder, wat staat er naast? Wat hoort erbij? Wat wil je er nog
graag bij hebben? Kleur de vlakken met verdunde ecoline in. Bedenk daarna
waarom je de stad zo hebt weergegeven.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: Aan het eind van
de les hebben de leerlingen een impressie gemaakt van een nieuwe stad.
Technisch doel: Aan het einde
van de les kunnen de leerlingen een tekening maken met ecoline.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur: We laten aan de
leerlingen een powerpoint zien met allemaal verschillende grote steden (bijv.
Rome, Parijs en Londen). We vragen de leerlingen of het mogelijk is om van
een stad te houden. Hierover een korte discussie. We vragen de leerlingen wat
zij belangrijk vinden in een stad en wat als zij het zelf mochten ontwerpen?
Hoe zou hun droomstad eruit zien? Daarna laat ik verschillende architectuur
zien. Ik vertel de leerlingen dat deze architecten dus hun droomstad hebben
gemaakt.
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem: Wat is jou
droomstad? Hoe kun je dat beeldend weergeven? Wel moet duidelijk zijn dat het
een stad is. Het moet vanaf zij aanzicht weergegeven worden, dus wat zie je
wel en wat zie je niet op de tekening.
Technisch doel: De leerlingen
moeten met ecoline hun stad vormgeven. Hierbij moeten de kleuren fris en
vrolijk blijven en niet in elkaar overlopen. Ze leren hoe ze de ecoline
kunnen verdunnen.
|
Productie
/Uitvoering |
||
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren: Laat de leerlingen
vertellen over hun nieuwe stad en wat ze allemaal gaan doen in hun nieuwe
stad. We bekijken de tekeningen. Hoe was het om te werken met ecoline? Wat
hebben jullie ervan geleerd? Waarom is dit je droomstad? Zou je van deze stad
kunnen houden?
|
Evaluatie
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten