Lesfasenmodel voor Love birds
Voorbereiding
|
Context
|
* Belevingswereld: Het is lente, de vogeltjes gaan weer fluiten. De
leerlingen zien het overal om zich heen lente worden. Deze les sluit dus
bijzonder goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Daarom hebben
wij het thema lente gekoppeld met ons overkoepelende thema liefde.
|
Basisplan
|
* Opdracht en randvoorwaarden: De leerlingen maken van vilt een vogeltje.
Dit doen ze door twee stukjes vilt, in de vorm van een vogeltje, op te vullen
en te verbinden met de festonsteek. Het is een voorwaarde dat de festonsteek
correct wordt gebruikt. Wel mag het vogeltje naar eigen ingeving worden
vormgegeven. Het is in het thema liefde, dus uiteindelijk wordt het een
gezamenlijk werkstuk met hun schoudermaatje. De vogeltjes komen naast elkaar
op een tak te zitten. Ze mogen zelf beslissen hoe ze dit verwezenlijken.
|
Doelen
|
* Beeldend doel: Aan het einde
van de les hebben de leerlingen met hun schoudermaatje twee vogels gemaakt
van vilt die als liefdespaar op een tak zitten. Het thema liefde moet hierin
duidelijk verwerkt zijn.
* Technisch doel: Aan het einde
van de les kunnen de leerlingen de
festonsteek correct gebruiken. De festonsteek
wordt met name gebruikt om de raden van naaiwerk af te werken. Voornamelijk
bij vilt.
|
Receptie
/Oriëntatie
|
Introduceren
|
We hebben het met de leerlingen over het thema
lente. We bekijken de afbeeldingen, wat staat er nou ik dzee twee
afbeeldingen centraal?
*Beeldaspecten: In deze afbeelding is de compositie het belangrijkste
beeldaspect. Er is gebruik gemaakt van een diagonale compositie. Dit is een
compositie waarbij een duidelijke tweedeling van een dioganale beeldas in dit
geval de tak, over het vlak is aangebracht. Dit wordt nog eens versterkt door
de vogels dit op deze dioganaal aangebrachte tak zitten.
|
|
Informeren
|
Startvragen:
-
Hebben
jullie wel eens dit soort vogels gezien?
-
Wat
vinden jullie nou een mooi vogeltje?
-
Waar
doet dit je aan denken?
Onderzoeksvragen:
-
Welke
kleur overheerst?
Er is gebruik gemaakt van pasteltinten, met
name van de kleur groen.
-
Wat
gebeurd er op de afbeelding?
Er zitten twee vogels op een tak. Er vliegt een
vlinder en een bij door de lucht.
-
Wat
denk je dat belangrijk is en wat minder belangrijk?
Wij denken dat de vogels het middelpunt van de
afbeelding vormen. Dit door de
compositie van de tak in het midden van de afbeelding.
Analysevragen:
-
Hoe
is de interactie tussen de vogeltjes?
De vogeltjes zitten op een tak. De kopjes naar
elkaar gericht en er is duidelijk spanning tussen de vogeltjes.
-
Wat
kun je zeggen over de titel?
De titel heeft betrekking tot de verbondenheid
tussen de vogeltjes.
Speculatievevragen:
-
Wat
denk je dat er hierna gebeurd is?
-
Wat zou
je willen veranderen en waarom?
|
|
Instrueren
|
*Beeldend Probleem: De leerlingen gaan met behulp van vilt en de
festonsteek een vogeltje maken. De leerlingen mogen zelf beslissen hoe zij
hun vogeltje gaan vormgeven. De leerlingen moeten ook met hun schoudermaatje
het thema liefde verwerken in het uiteindelijke werkstuk. Dit mogen ze naar
eigen inzicht vormgeven.
|
Productie
/Uitvoering
|
Observeren
|
Beeldend Vermogen
|
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
|
|
Afronden
|
Tijdsmanagement
|
Reflectie
/Nabeschouwing
|
Nabespreken
|
Reflecteren
|
|
Beoordelen
|
* Beoordelingscriteria (matrix)
Nb. Alleen de matrix maken.
|
|
Presenteren
|
Presentatievorm
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
Rubrix:
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
techniek
max. 3 punten
|
1 punt
-
De festonsteek is niet of niet correct toegepast.
-
Het vilt is slordig geknipt.
|
2 punt
-
Er is gebruik gemaakt van de festonsteek.
-
De afwerking van het vilt is hier en daar nog een
beetje slordig, maar ziet er over het algemeen prima uit.
|
3 punten
-
Er is gebruik gemaakt van de festonsteek en
het ziet er verzorgd uit.
-
Het vilt is netjes afgewerkt en ziet er goed
uit.
|
|
werkhouding
max. 3
punt
|
1 punten
-
De leerling gaat niet zelfstandig aan de slag.
-
De leerling let tijdens de uitleg niet goed
op.
-
De leerling is snel afgeleid.
|
2 punt
-
Voldoet aan 2 van de 3 voorafgaande eisen.
|
3 punten
-
De leerling gaat doelgericht en zelfstandig
aan de slag
-
De leerling doet actief mee tijdens de uitleg.
-
De leerling is gemotiveerd om de opdracht naar
behoren uit te voeren.
|
|
creativiteit
max. 3 punten
|
1 punt
-
Het thema liefde is niet of nauwelijks
toegepast.
-
Er is niks toegevoegd aan het vilten vogeltje.
|
2 punten
-
Het thema liefde is toegepast
-
Er zijn wel dingen toegevoegd als: snaveltje,
ogen en vleugeltjes.
|
3 punten
-
Het thema liefde is op een originele manier
toegepast.
-
Er zijn veel extra aspecten aan het vogeltje
toegevoegd.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten