1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld
van het kind.
Ik denk dat het voor sommige kinderen die nog niet veel steden hebben gezien misschien wat lastiger is. Toch denk ik wel dat deze opdracht goed aansluit bij de belevingswereld van het kind. Elk kind heeft namelijk wel ideeën over wat zij belangrijk vinden in hun dorp of stad. Ook hebben ze in deze opdracht heel veel vrijheid en kunnen ze dus met hun ideeën alle kanten op.
Ik denk dat het voor sommige kinderen die nog niet veel steden hebben gezien misschien wat lastiger is. Toch denk ik wel dat deze opdracht goed aansluit bij de belevingswereld van het kind. Elk kind heeft namelijk wel ideeën over wat zij belangrijk vinden in hun dorp of stad. Ook hebben ze in deze opdracht heel veel vrijheid en kunnen ze dus met hun ideeën alle kanten op.
2. Is de
inleiding motiverend voor de leerlingen.
Ik
vind de inleiding wel motiverend. Ik denk dat de leerlingen het wel leuk vinden
om weer eens op een andere manier naar het onderwerp te kijken. Leuke koppeling
van liefde en de liefde voor steden. Duidelijke voorbeelden die een goed beeld
geven van de opdracht. Door alle voorbeelden lijkt het mij dat de leerlingen
geïnspireerd worden. Misschien hadden ze nog iets meer voorbeelden kunnen laten
zien waar de leerlingen nog wat meer aan hadden.
3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk
beeldend probleem?
Ja er was sprake van een duidelijk beeldend probleem, namelijk hoe ga ik mijn droomstad weergeven. Dit is best lastig om te bedenken voor leerlingen hoe ze dit beeldend gaan weergeven.
Ja er was sprake van een duidelijk beeldend probleem, namelijk hoe ga ik mijn droomstad weergeven. Dit is best lastig om te bedenken voor leerlingen hoe ze dit beeldend gaan weergeven.
4.
Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Zeker,
de leerlingen mogen hun eigen stad ontwerpen. Ze mogen dus maken wat zij willen
en wat zij mooi vinden. Dat wordt ook heel duidelijk in de uitleg, omdat ze
echt een droomstad mogen maken waar ze verliefd op zouden kunnen worden. Ze
zijn nog wel beperkt, omdat ze natuurlijk een stad moeten maken met potlood en
ecoline. Ze mogen dus niet hun eigen materialen kiezen.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja er is een PowerPoint gemaakt om de interesse van de kinderen op te wekken en om hun voorkennis te activeren. Ook helpt deze PowerPoint goed voor de leerlingen om ideeën op te doen van wat zij belangrijk vinden aan een stad. Het zou misschien wel leuk geweest zijn om ook nog wat beeldmateriaal te laten zien van kunst die er op dit gebied is gemaakt. Bijvoorbeeld een schilderij van een gekke en zelfontworpen stad.
Ja er is een PowerPoint gemaakt om de interesse van de kinderen op te wekken en om hun voorkennis te activeren. Ook helpt deze PowerPoint goed voor de leerlingen om ideeën op te doen van wat zij belangrijk vinden aan een stad. Het zou misschien wel leuk geweest zijn om ook nog wat beeldmateriaal te laten zien van kunst die er op dit gebied is gemaakt. Bijvoorbeeld een schilderij van een gekke en zelfontworpen stad.
6. Straalt het
gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Het
gekozen beeldmateriaal straalt deze tijd uit. Vooral het laatste plaatje van de
nieuwe woonwijk in de powerpoint is er recent. Ze hebben hier een heel actueel
onderwerp gekozen en verwerkt, erg leuk! Daarnaast zijn de grote steden op de
powerpoint nog steeds hetzelfde, dus ook dat is toepasselijk voor de huidige
tijd.
7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende
suggesties.
Het zou leuk zijn om wat voorbeelden te laten zien van zelfontworpen of gekke steden in de kunst. Zo kunnen de kinderen op ideeën komen wat voor kanten ze allemaal op kunnen met deze opdracht. Of je kan met de kinderen een gesprek voeren waar ze aan denken zodat ze door elkaar op ideeën worden gebracht.
Het zou leuk zijn om wat voorbeelden te laten zien van zelfontworpen of gekke steden in de kunst. Zo kunnen de kinderen op ideeën komen wat voor kanten ze allemaal op kunnen met deze opdracht. Of je kan met de kinderen een gesprek voeren waar ze aan denken zodat ze door elkaar op ideeën worden gebracht.
8. Wat is het
sterkste onderdeel
De
opdracht zelf, het maken van een zelfontworpen droomstad. Leuk dat de opdracht
op die manier gekoppeld is aan liefde. Ook goed uitgewerkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten